JURANG ICT ANTARA LUAR BANDAR DAN BANDAR
Pengenalan
Teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sering
dikaitkan dengan era penggunaan digital dalam aktiviti manusia untuk memudahkan
komunikasi ataupun menjalankan tugas masing-masing. ICT adalah singkatan
daripada Information and Communication Technology (Teknologi Maklumat dan
Komunikasi) yang bermaksud teknologi yang diperlukan untuk pemprosesan data
yang berkaitan dengan segala aspek dalam pengurusan dan pemprosesan maklumat.
Secara tepat dan mudah: penggunaan komputer dan perisian untuk mengubah,
menyimpan, melindungi, memproses, memindah, melihat, dan mendapatkan maklumat
tanpa mengira tempat dan waktu.
Penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan
pembelajaran dapat meningkatkan kecekapan dan keberkesanan hasil pembelajaran.
Guru dapat membuat persiapan dan bersedia dengan lebih awal dalam menjalankan proses
pengajaran dan pembelajaran dengan mencari maklumat-maklumat berkenaan dengan
pengajaran dengan lebih baik seterusnya dapat menyampaikan kepada pelajar
secara berkesan dan membuatkan proses pembelajaran lebih menarik apabila alat
seperti powerpoint dan visual dalam proses pembelajaran. Dengan cara ini, murid
tidak akan mudah berasa bosan. Penggunaan ICT dalam proses
pengajaran dan pembelajaran amat penting kerana ia dapat meningkatkan kemahiran
guru dan pelajar. Melalui penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan
pembelajaran pelajar akan didedahkan dengan pelbagai alatan dan bahan mengenai
ICT seperti komputer, LCD, CD, pendrive, hardware, software, internet dan
sebagainya. Namun begitu, terdapat juga halangan halangan dalam penggunaan ICT.
Terdapat sesetengah sekolah tidak mempunyai prasarana dan bahan sokongan
teknologi yang mencukupi bagi membantu proses pengajaran dan pembelajaran dalam
bilik darjah. Kekangan waktu juga menjadi halangan untuk penggunaan ICT dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. Jurang bandar dan luar bandar adalah
merujuk kepada ketidaksamarataan yang berlaku. Jurang digital merupakan
perbezaan daripada segi akses kepada kemudahan Information dan
Communication Techology (ICT). Jurang ICT ini biasanya wujud di lokasi yang
memiliki keadaan geografi yang berbukit bukau serta di kawasan pedalaman
seperti di Sabah dan Sarawak dan juga kawasan pedalaman lain. Hal ini demikian
kerana perkhidmatan bagi mengakseskan internet adalah terhad. Selain itu,
jurang digital ini menunjukkan kepada tahap pencapaian tenaga pengajar dalam
bidang ICT. Kebiasaannya, tahap pencapaian tenaga pengajar adalah berbeza
disebabkan pelbagai aspek antaranya kurang pengalaman dan pengetahuan dari segi
penggunaan ICT, kurangnya kemudahan dan banyak lagi.
Kajian
Literatur
Jurang ICT merupakan istilah yang diperkenal oleh
bekas Presiden Amerika Syarikat, Bill Clinton pada tahun 1994 bagi menyata
perbezaan di antara rakyat yang mempunyai perkhidmatan Internet yang paling
pantas dan paling selesa daripada rakyat yang tidak mempunyai akses kepada
teknologi tersebut. Lazimnya, ini dianggap sebagai fenomenon sosio-ekonomi yang
meletak teknologi di luar capaian rakyat yang tidak mampu membeli komputer.
Organisasi Pembangunan Kerjasama Ekonomi mendefinisi jurang digital sebagai
jurang antara individu, isirumah, bisnes dan kawasan geografi dengan merujuk
kepada peluang mengakses ICT dan mengguna Internet bagi berbagai aktiviti
secara meluas.
Meskipun kadar perkembangan penembusan jalur lebar
dalam negara adalah dramatik dalam tempoh yang singkat iaitu 2 tahun
kebelakangan (dari 24.8% pada 2009 kepada 55.6% pada tahun 2011), penggunaan
sebenar dan faedah yang diperoleh oleh komuniti luar bandar tidak diketahui.
Ini menimbulkan persoalan tentang keberkesanan inisiatif ini bagi memenuhi
hasrat merapat jurang digital di negara ini, kerana meskipun dari segi
statistik, kadar penembusan jalur lebar meningkat secara mendadak dalam tempoh
2 tahun, tetapi tidak menggambar keadaan sebenar peningkatan penggunaan ICT
oleh penduduk Malaysia yang sederhana.
Masalah jurang digital boleh menimbul keadaan yang
buruk jika tidak ditangani dengan betul dan serius bermula pada peringkat
sekolah. Justeru, kerajaan memperkenal satu pendekatan baharu yang dikenali
sebagai Bidang Keberhasilan Utama Negara atau National Key Result Areas (NKRA)
bagi memasti elemen kebertanggungjawaban wujud dalam kalangan anggota
pentadbiran dan penjawat awam. Melalui pendekatan tersebut, rakyat dapat
mengetahui dan mengikuti inisiatif, perancangan dan hala tuju pembangunan
negara sekali gus memantau dan menilai pencapaian sasaran seperti yang
ditetapkan. Sebanyak enam NKRA dikenal pasti dengan setiap satunya mempunyai
petunjuk pencapaian utama. Petunjuk pencapaian utama membantu memperkemas
prosedur, mengoptimum sumber dan tenaga bagi mencapai sasaran mengikut tempoh
yang ditetapkan. Bidang NKRA yang diberi tumpuan ialah mengurangi kadar
jenayah, memerangi rasuah, meluaskan akses kepada pendidikan berkualiti dan
berkemampuan, meningkat taraf hidup rakyat yang berpendapatan rendah,
memperkasa prasarana luar bandar dan pedalaman dan menambah baik pengangkutan
awam dalam jangka masa sederhana.
Casey dan Bruce (2010) mentakrif literasi ICT
sebagai keupayaan memahami dan mengguna maklumat dalam berbagai format dari berbagai
sumber dengan mengguna komputer. Literasi ICT yang merujuk kepada keupayaan
mengguna ICT dan internet, juga dikenali sebagai Literasi Digital. Literasi
Digital menjadi prasyarat bagi kreativiti, inovasi dan keusahawanan. Malah
tanpanya, rakyat tidak boleh mengambil bahagian sepenuhnya dalam masyarakat
mahupun memperoleh kemahiran dan pengetahuan yang diperlu untuk hidup dalam
abad ke-21. Tambahan pula, dalam mengharungi arus globalisasi, zaman digital
disifat sebagai penting.
Penggunaan ICT di sekolah mengubah
kaedah pengajaran dan pembelajaran (Kaffash et al., 2010). Secara umumnya,
kanak-kanak belajar dengan cepat bagaimana mengguna kemudahan dan membangun
kemahiran ICT. Melalui pemilikan komputer di rumah, pencapaian pendidikan
kanak-kanak meningkat dengan mendadak. Malangnya, segelintir pelajar
seolah-olah ketinggalan dalam literasi TMK, hanya kerana tidak mempunyai akses
yang kerap kepada komputer lantaran tidak memiliki sendiri komputer di rumah,
infrastruktur asas yang terhad seperti ketiadaan kemudahan elektrik atau
kekurangan talian telefon. ICT adalah alat yang diguna bagi mentransformasi dan
mengintegrasi pelajar ke dalam sistem sekolah, dan menyedia mereka memasuki era
maklumat.
Kerajaan Malaysia melakukan berbagai usaha serta
berjaya mempromosi ICT. Sebagai contoh, sasaran 50% penembusan jalur lebar isi
rumah di seluruh Malaysia, menjelang tahun 2010, berjaya dicapai (Yatim, 2010).
Bagaimanapun, bagi kawasan luar bandar, masih banyak lagi usaha perlu dilakukan
bagi merapat jurang digital. Salah satu sebab yang memerlu banyak lagi usaha
ialah ketaksamaan penembusan ICT antara kawasan bandar dan kawasan sub-bandar
(Salman, 2011). Perkembangan pesat teknologi, iaitu TMK itu sendiri, membawa
kepada jurang yang semakin luas dalam perbezaan ini. Isu lain
yang boleh dikait dengan masalah ini sama ada secara langsung atau
sebaliknya ialah perbezaan status ekonomi dan pendidikan serta dasar yang
berkaitan bagi merapat jurang digital. Satu kaedah merapat jurang digital di
antara kawasan bandar dan luar bandar ialah penyediaan kemahiran ICT.
Dalam memantapkan penggunaan ICT, kemahiran dalam
menggunakan komputer sangat penting. Dengan perkembangan zaman ICT yang semakin
pesat, teknologi sentiasa diaplikasikan dalam kehidupan seharian. Jurang
digital yang wujud juga disebabkan oleh kurang mahir iaitu tidak
mengetahui bagaimana untuk mengakses maklumat. Selain pelajar, terdapat juga
guru yang masih tidak tahu menggunakan komputer dan mengakses maklmuat melalui
internet. Berdasarkan pengalaman, guru-guru ini kebanyakannya guru-guru yang
sudah berpengalaman dalam mengajar tetapi kurang mahir dalam penggunaan
teknologi masa kini. Jika guru itu sendiri yang kurang mahir, bagaimana untuk
mengajar dan membimbing pelajar dalam menggunakan dan mengakses maklumat
melalui ICT. Kurangnya kemahiran dalam menggunakan komputer dan teknologi ICT
ini menyumbang kepada faktor berlakunya jurang digital dan ICT.
Faktor geografi bermaksud faktor kawasan tempat
tinggal yang mempengaruhi kemudahan internet. Kawasan luar Bandar seperti
pedalaman dan kawasan kampong kebanyakannya tiada liputan internet. Ini
menyebabkan pelajar dari kawasan ini agak sukar untuk akses kepada internet.
Internet walaupun tidak mempengaruhi sesi pembelajaran, namun penggunaan
internet sangat penting untuk pembelajaran kendiri pelajar. Contohnya untuk
mencari maklumat kerja kursus, maklumat tambahan, latihan dan sebagainya.
Ketiadaan akses kepada internet ini menyebabkan pelajar kurang terdedah dengan
aplikasi ICT.
Kekurangan guru profesional telah
menyebabkan jurang digital yang sangat ketara antara sekolah kawasan luar
bandar dan sekolah di kawasan bandar. Hal ini disebabkan kebanyakan guru
profesional tidak sudi ditempatkan di kawasan luar bandar. Hal ini
mengakibatkan kekurangan guru mahir ICT di kawasan luar Bandar dan
akan mangakibatkan masalah buta ICT dalam kalangan pelajar luar
bandar.
Selain itu juga, masalah kekurangan guru
profesional juga adalah disebabkan oleh insfrastruktur ICT yang kurang lengkap
terutamanya di kawasan luar bandar. Kekurangan bahan ICT menjadikan guru kurang
mahir dalam penggunaan ICT dan tidak dapat mempraktikkannya di dalam
kelas. Persoalannya, bagaimana guru-guru serta pelajar ingin mengaplikasikan
penggunaan ICT jika bahan tersebut tidak mencukupi.
Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr Ahamad berkata dapatan kajian mengenai
pembudayaan ICT dalam kalangan pengguna memerlukan pengurusan perubahan yang
sistematik dan terarah. Tambahan pula, kita tidak dapat membudayakan ICT jika
kemudahan serta bahan pengajaran dan pembelajaran tidak lengkap.
Kekurangan tenaga pengajar profesional ini
turut disebabkan oleh masalah
kurangnya perhatian pihak
kerajaan dari sektor pendidikan dalam memberikan galakan serta latihan kepada
guru dalam penggunaan ICT. Pihak yang terbabit kurang menjalankan bengkel
kemahiran kepada para pendidik. Kekurangan latihan menjadi punca dalam
melahirkan guru-guru yang cemerlang dalam penggunaan ICT. Jika bengkel ini
dijalankan, mereka lebih memberikan tumpuan terhadap guru-guru di kawasan
bandar berbanding luar bandar. Akhirnya guru-guru di kawasan bandar semakin
mahir manakala guru-guru dikawasan luar bandar semakin ketinggalan dan mundur
dari segi penggunaan ICT mahupun teknologi ini. Akhirnya hal ini telah
mewujudkan jurang digital yang ketara antara kawasan luar bandar dan kawasan Bandar.
Cadangan
Pelbagai inisiatif telah diambil untuk merapatkan
jurang digital di negara kita. Pelbagai pihak terutamanya pihak kerajaan telah
mengambil beberapa langkah untuk mengatasi masalah ini yang berperanan untuk
memperkasa komuniti dan menjana ilmu dalam melalui usaha menyeberangi jurang
teknologi dan jurang minda.
Antara
langkah yang diambil oleh pihak kerajaan dalam usaha merapatkan jurang digital
antara Bandar dan luar Bandar terutamanya ialah mempertingkatkan kemudahan
prasarana telekomunikasi di luar bandar itu sendiri dengan memperkenalkan
program tanggungjawab perkhidmatan global. Melalui program tersebut, kerajaan
dan pihak swasta bertanggungjawab untuk menyumbang kepada pembangunan prasarana
di luar bandar yang didapati kurang menguntungkan untuk pelaburan dari firma
telekomunikasi semata-mata.
Sebagai
langkah untuk mendekatkan golongan pelajar dengan ICT, pihak kerajaan melalui
Majlis Teknologi Maklumat Kebangsaan (NITC) dengan kerjasama Kementerian
Pendidikan juga sebelum ini telah memperkenalkan program Unit Internet Bergerak
yang melengkapkan bas-bas dengan kemudahan komputer demi mendekatkan masyarakat
terutama pelajar dengan ICT. Dalam program ini, sekolah-sekolah yang terpilih
yang dilihat masih ketinggalan dalam bidang ICT akan dikunjungi sekali dalam
dua minggu untuk melatih para pelajar dalam komputer dan Internet.
Selain pihak kerajaan, pihak kementerian dan
pihak sekolah di negara ini perlu memainkan peranan yang konstruktif bagi
menangani jurang ICT dan digital yang berlaku terutama melibatkan sekolah di
luar bandar dan di kalangan kaum. Pihak sekolah dan profesion keguruan perlu
memberikan perhatian serius bagi merapatkan jurang perbezaan ICT dan digital
dengan meningkatkan program pendidikan ICT dan memperluaskan peluang menguasai
pengetahuan dan kemahiran digital, khususnya di kalangan pelajar miskin dan
luar Bandar.
Pihak sekolah juga perlu memberi sokongan dan
dorongan kepada guru dalam menggunakan ICT semasa pengajaran dan pembelajaran.
Guru akan jadi lebih bersemangat jika pihak sekolah memberi sokongan yang
sepenuhnya seperti menyediakan kemudahan ICT dan menyediakan latihan bagi yang
tidak mahir dalam penggunaan ICT.
Para pendidik seharusnya memberikan perhatian yang
serius terhadap perkembangan teknologi di sekolah bagi
mempergiatkan penggunaan teknologi dan ICT di sekolah. Latihan kepada guru
dalam penggunaan ICT perlu ditingkatkan terutamanya di kawasan luar Bandar.
Pihak yang terbabit perlu menjalankan bengkel kemahiran kepada para pendidik.
Kekurangan latihan menjadi punca dalam melahirkan guru-guru yang cemerlang
dalam penggunaan ICT. Jika bengkel ini dijalankan, mereka lebih memberikan tumpuan
terhadap guru-guru di kawasan luar Bandar dan jurang ICT mungkin tidak akan
berlaku di antara Bandar dan luar Bandar.
Comments
Post a Comment